Jak začít podnikat – reálně a bez zbytečností

Při vstupu do podnikání nás často doprovázejí tři chybné úvahy:

1. mýtus: Podnikání je něco mimořádně složitého

Tento mýtus je spojen s představou podnikání jako něčeho velkého, pompézního, obtížného. Podnikatel jako někdo, koho si spojujeme s Wall Street, akciemi, stovkami zaměstnanců… Ale zapomínáme, že i učitel na penzi, který si přivydělá doučováním studentů, podniká. Podniká švadlena, která ušije šaty na zakázku, webový designér, který připraví web. Podniká majitel lesa nebo sedlák, který prodává své brambory.

Zapomínáme, že i učitel na penzi, který si přivydělá doučováním studentů, podniká

Podnikání je nám historicky daleko bližší aktivitou, než závislá činnost, kterou dnes známe pod pojmem zaměstnání. Ta se u nás začala hromadně ve své dnešní podobě objevovat až na přelomu 19. a 20. století. Ale podnikali jsme – jako kováři, rolníci či hospodští – stovky let předtím.

2. mýtus: Podnikání je lehké, radostné, bezpracné

Opačným mýtem je považování podnikání za cosi velmi snadného, všem přirozeného a bezpracného. Za něco, v čem nám brání pouze naše mentální bloky a do čeho se dokážeme správně vnořit za použití správné „vizualizace“. K této chybě přispívají mnohé příliš jednoduché knihy a články, které nás motivují a přesvědčují, že vlastně nic lehčího ani neexistuje. Ale jako každá práce si vyžaduje talent a píli, ani podnikání není snadné a bezpracné. Je naopak velmi těžké. Vyžaduje si pevné nervy, otevřenost, nezdolnost. A zdravý selský rozum.

Dobrá zpráva však je, že podnikání má nesčetně různých forem, z nichž si můžeme vybrat tu, která nám nejvíce vyhovuje: mezi řemeslným živnostníkem, majitelem dopravní firmy nebo zakladatelem moderního webového start-upu existují stejné rozdíly jako mezi pokladní, ředitelem a třeba plavčíkem. Místo je zde takřka pro každého.

3. mýtus: Podnikání je to, co radily knihy v roce 1980

Třetím mýtem je chápat vstup do podnikání jako velmi komplikovaný. K němu často opět přispívá literatura a weby o podnikání, ovšem trochu jiného původu: zastaralé knihy a školometské přednášky „odborníků“ a „školitelů“ podnikání, kteří ve skutečnosti nikdy nepodnikali. Šíří pouze opakovaně tradované a kdysi užitečné rady, které byly platné v roce 1980 nebo 1990.

Autoři těchto přístupů si nevšimli, že je zde internet, že polovinu důležitých aplikací máme online a zadarmo, že vše je rychlejší a snadnější: živnostenský list vyřídíme za deset minut a pokud se rozhodneme, že zkusíme připravit úplně jinou nabídku a jinou službu, trvá nám to hodinu nebo dvě. Nikoli týdny či měsíce jako v době, kdy jsme používali psací stroj, tiskaře, grafika, papírovou poštu a pevnou linku.

Připravte si byznys plán. Spočítejte si, zda se vám podnikání vyplatí. Objednejte vizitky… To je stejně užitečné jako žádat medika v prvním ročníku, ať si koupí EKG přístroj.

Přesto jsou uvedené zastaralé rady tak rozšířené: Připravte si byznys plán. Spočítejte si, zda se vám podnikání vyplatí. Objednejte vizitky… Proč? Je to stejně užitečné jako žádat medika v prvním ročníku, ať si koupí EKG přístroj.

Připravovat si byznys plán, počítat imaginární zisk ještě před tím, než nám vůbec vzal za kliku první zákazník, navrhovat vizitky a firemní logo a zakládat si účetnictví… To všechno jsou zbytečné aktivity, které mají trojí důvod a ani jeden nezvyšuje úspěch skutečného vstupu do podnikání:

  • Uživit toho, kdo vám tyto rady dává nebo prodat knihu, která takto radí
  • Redukovat vaši úzkost. Navrhnout si vizitky je daleko pohodlnější než obvolat potenciální zákazníky. To jistě chápete. Ve výsledku jsou tyto aktivity velmi kontraproduktivní, protože až budete sedět bez peněz, bez zákazníků a bez nálady v perfektně zařízené kanceláři s externí účetní a designově špičkovými vizitkami, teprve tehdy nastane ta skutečně pravá chvíle na to, vaši úzkost redukovat…
  • Uvést vás do pohodlné říše fantazie. Vizualizujete si svou budoucí firmu, píšete byznys plány a počítáte imaginární obraty (dle hesla papír snese vše). Místo toho, abyste dělali to, co je skutečně důležité a obtížné: experimentovat, dát se do práce, najít prvního zákazníka, získat zpětnou vazbu a zlepšit svůj produkt či službu.

JAK SKUTEČNĚ A JEDNODUŠE VSTOUPIT DO PODNIKÁNÍ

Jak tedy postupovat při vstupu do podnikání? Vše lze popsat v krátkých třech bodech.

1. Nedělejte zbytečnosti

Nepište byznys plány, nepočítejte imaginární zisk, nemalujte si růžovou budoucnost a už vůbec neinvestujte do žádných zbytečných služeb nebo vybavení. Nápověda: skoro vše je v této fázi zbytečnou službou nebo zbytečným vybavením. Většinu toho, co skutečně potřebujete, už máte: částečně proto, že chcete podnikat v něčem, co je vaší silnou stránku (a proto jste to již někdy dělali a základní vybavení máte), částečně proto, že potřebujete především hlavu a odvahu.

  • Nepotřebujete vizitky, stačí podpis s kontaktními údaji v emailu.
  • Nepotřebujete kancelář, stačí vaše ložnice, garáž nebo kavárna.
  • Nepotřebujete počítač, využijte ten v knihovně nebo internetové kavárně.
  • Nepotřebujete účetního, těch prvních pár příjmů – budou-li vůbec jaké – jistě do sešitu zapsat zvládnete.
  • Nepotřebujete zpočátku dokonce ani živnostenský list, protože nesplňujete definici podnikání – nepracujete soustavně. Jedná se o jednorázový přivýdělek. Až budete mít pár zákazníků a ověříte si, že tato činnost bude vaším soustavným podnikáním, teprve pak zařizujte potřebná povolení.

Pro začátek tedy potřebujete jediné – dát se do práce.

2. Dejte se do práce

Nabídněte jakoukoli: miniaturní, obyčejnou, lacinou verzi svého produktu nebo služby zákazníkovi. Nic není důležitější než co nejdříve prodat váš produkt nebo vykonat nabízenou službu.

Nabídněte jakoukoli: miniaturní, obyčejnou, lacinou verzi svého produktu nebo služby zákazníkovi. Nic není důležitější než co nejdříve prodat váš produkt nebo vykonat nabízenou službu. Nedělejte tu chybu, že budete měsíce nebo dokonce léta plánovat superprodukt nebo superslužbu.

Pokud chcete mít jednou kamionovou dopravu, začněte tím, že převezete kamarádovi ve škodovce fošny na stavbu. Pokud chcete být dobře vydělávající webový konzultant, začněte tím, že kolegovi nabídnete za pár korun úpravu starého webu. Chcete-li vést špičkový wellness salón pro manažery, začněte s tím, že za dvě stovky namasírujete kolegu z práce. Udělejte něco. Získejte zpětnou vazbu. Najděte dalšího zákazníka. Požádejte o doporučení a reference. Zlepšete svůj produkt nebo službu na základě zpětné vazby a vlastních zkušeností, které teprve teď – poté, co jste produkt vyrobili nebo službu poskytli – máte skutečně z první ruky – ze své ruky. Najděte dalšího zákazníka. Prodejte mu o něco lepší produkt nebo vylepšenou službu. Zatřepte a opakujte.

3. Zanalyzujte výsledek a pokračujte

Pokud se postup dle bodu 2) povede, jděte v této spirále dále. Pokud jej párkrát opakujete a nevidíte spokojenost svou či zákazníků; pokud jste nedosáhli výsledku, který jste nabízeli, zamyslete se nad příčinami neúspěchu. Vymyslete modifikovaný produkt či odlišnou službu. Pokud se nepovede ani toto, vymyslete něco úplně jiného. Pokračujte bodem 2. Myslete přitom na bod 1.

To je vše. Všechno ostatní pochytíte cestou. Netřeba univerzity ani MBA titulu. Netřeba platit si předražené poradce, kouče a motivátory.

5 DALŠÍCH ZÁSAD PRO VSTUP DO PODNIKÁNÍ

1. Zapomeňte na podnikatelské „nutnosti“ velkého světa

Byznys plán, analýzu konkurence, ziskuschopnost vašeho podniku, strategii na tři léta dopředu a odhad cash-flow na celý rok začněte dělat teprve tehdy, až se svou už obstojně fungující firmou půjdete do banky nebo za investorem pro peníze. Dříve nic takového nepotřebujete. Nevytvářejte fantazie. Chcete vědět, je-li váš projekt ziskuschopný? Podívejte se na své výsledky za uplynulý měsíc. Jak to vypadá?

2. Žádné investice až do doby, než jsou skutečně potřeba

Pracujte na koleně, improvizujte, spokojte se s poloviční verzí a nepohodlím. Vizitky, kancelář, účetní, razítko, notebook nebo auto si pořiďte až v momentě, kdy začnou být nezbytné. Prozradím vám, že například já dodnes nemám razítko, byť léta podnikám. Nikdy jsem ho nepotřeboval. Fakturu buď vytisknu, pošlu elektronicky nebo potvrzení o příjmu vypíšu ručně. Pokud se chcete pochlubit či ukazovat znaky úspěchu, vytetujte si na paži kotvu nebo běžte porazit kolegu v tenise. V podnikání se chovejte rozumně.

3. Při vstupu do podnikání se nacházíte v testovací fázi

Nepromýšlejte příliš ve fantazii svou službu nebo produkt. Běžte co nejdříve na trh. S nedokonalou, obyčejnou, horkou jehlou šitou verzí své původní perfekcionistické vize. Otestujte, zda vůbec vycházíte z rozumných předpokladů. Zda se chcete v této oblasti pohybovat. Zda je o oblast vašeho podnikání zájem. Pak svůj produkt trochu zlepšete. Pak službu rozšiřte. Ale neinvestujte do nich nic než svůj prvotní zisk. O kvalitě a skutečném zdokonalování své nabídky začněte uvažovat až v momentě, kdy budete mít tuto fázi za sebou: když si budete jisti, že v této oblasti podnikat chcete a že dokážete sehnat dostatek zákazníků. A o této fázi již tento článek není.

4. Originalita se v podnikání mimořádně přeceňuje

Každý chce vymyslet nový facebook nebo google. Ale víte, proč jsou tyto firmy takovými celebritami, jejichž cestu chce každý napodobit? Právě proto, že podobný úspěch je mimořádně vzácný. Rovná se takřka výhře v loterii. Na každý úspěšný inovativní start-up připadají tisíce zkrachovalých.

Radím vám proto: uspokojte svou touhu po inovacích a vynálezech až poté, co budete mít rozjetých několik nudných, ale vydělávajících firem v nudných oborech. Rozjeďte inovativní firmu jako svého koníčka. Nikoli jako oblast, na které budete finančně závislí. Začněte podnikat v něčem naprosto obyčejném, co ale kupodivu přináší zisky celá staletí a o co je celá staletí zájem: otevřete si malou hospodu, buďte účetním, pokrývačem, řezejte palivové dřevo, učte angličtinu, prodávejte kávu nebo buďte fyzioterapeut. Zvolte si něco z moderních technologií, ale tak, aby po této oblasti byla aktuální, reálná poptávka teď a tady. Buďte nudným programátorem na volné noze (a na roztrhání), nudným analytikem sociálních sítí (dalším), nudným poradcem SEO. Nezakládejte další google.

Začněte podnikat v něčem naprosto obyčejném, co ale kupodivu přináší zisky celá staletí a o co je celá staletí zájem

Nevěřte radám, tipům a trendům „co zrovna letí“. Nezaplaťte si drahý certifikovaný koučovací kurz, abyste následně zjistili, že o koučink nikdo nemá zájem a stovky rychlokvašených koučů dnes hledají nové certifikované kurzy… Neinvestujte do žádných „startovacích balíčků“. Spolehněte se na selský rozum. Prodejte to, co už máte a co umíte. Co je ve vás. Postupně ověřujte, o co je zájem, co vám půjde. Teprve poté, až se vám to několikrát povede a budete mít pozitivní zpětnou vazbu, že se tímto lze uživit, případně investujte.

5. Během startu podnikání máte tři cíle

  1. Ověřit, že daná oblast je vám blízká, že v ní máte talent, že v ní dokážete pracovat a případně zjistit, kde vás bota tlačí (a jak ji opravit)
  2. Ověřit, zda je v oblasti vaší nabídky alespoň určitá poptávka, zda vás v budoucnosti v případě dobrého rozvinutí vašich produktů a služeb dokáže uživit. Sledujte konkurenci. Uživí se?
  3. Především a zcela prvním úkolem je: najít zákazníky, realizovat své služby a produkty (třeba za mizerné peníze nebo za směšné, zaváděcí ceny – alespoň si zákazníci nemají důvod stěžovat). Na základě zpětné vazby je zlepšovat nebo měnit.